Monit
Monit to inaczej ponaglenie, przypomnienie bądź powiadomienie klienta, o tym, że zalega ze spłatą np. pożyczki online. Możesz go otrzymać, gdy minął termin uregulowania zobowiązania podany w harmonogramie spłat, więc można go uznać za wezwanie do spłaty zaległości. Wysłanie monitu jest dobrą wolą firmy, której zależy zarówno na spłacie zobowiązania, jak i dobru klienta.
Zazwyczaj monit jest wysyłany od 7 do 21 dni po przekroczeniu terminu spłaty. Może być doręczany pisemnie, drogą SMS, mailem, telefonicznie, a nawet osobiście. Musimy się jednak liczyć z tym, że koszty jego wysłania będą po naszej stronie. A mogą być one spore.
Koszt wizyty pracownika np. firmy pożyczkowej może wynieść nawet od 100 do 200 zł! Najtaniej wyniosą nas monity wysłane drogą elektroniczną (e-mail bądź SMS) – od 2 do 5 zł. Koszt najczęściej stosowanej metody doręczenia, czyli listu poleconego może wynieść kilkadziesiąt złotych (40 – 50 zł). Oczywiście wysokość ta uzależniona jest od danej firmy.
| Obciążenie klienta kosztami wysyłki monitów wynika z aktów normatywnych tj. Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny oraz Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe.
Bank może pobierać przewidziane w umowie prowizje i opłaty z tytułu wykonywanych czynności bankowych oraz opłaty za wykonywanie innych czynności, w tym także opłaty za przygotowanie, sporządzenie i przekazanie informacji stanowiących tajemnicę bankową uprawnionym przez ustawę osobom, organom i instytucjom […].[1]
Co zrobić, kiedy monit do nas dotrze
W przypadku otrzymania monitu najlepiej by było, gdybyśmy na niego odpowiedzieli i odpowiednio się do niego ustosunkowali. Nasza reakcja oraz informacja o sytuacji da wierzycielowi sygnał, że mamy na uwadze jego spłatę. Możemy skontaktować się z wierzycielem pisemnie, bądź telefoniczne i ustalić szczegóły spłaty. Być może wierzyciel „pójdzie nam na rękę” i zgodzi się na spłatę wygodniejszą dla nas (np. w ratach).
Najlepszym i skutecznym rozwiązaniem jest – jeśli sytuacja materialna nam na to pozwala – jak najszybsze spłacenie zobowiązania. Uchroni to nas przed ponoszeniem coraz to większych kosztów kolejnych ponagleń.
Jak unikać monitów?
Oczywiście przez terminową spłatę. Jeśli nie mamy stabilnej sytuacji finansowej, nie decydujmy się na zaciąganie zobowiązań. Przysporzy nam to tylko kłopotów. Warto się wstrzymać i poczekać na lepszy moment. Jeśli już mamy np. raty do spłaty, to spłacajmy je terminowo, bez zbędnego przesuwania opłat w czasie.
Możemy ustawić sobie stałe przypomnienie w telefonie bądź stały przelew na rachunku bankowym. Nie będziemy musieli wtedy pamiętać o wykonaniu przelewu, jednocześnie mając dużo na głowie, nie umknie nam spłata.
Monit jest dobrą formą przypomnienia dla klienta. Mobilizuje do spłaty, jednocześnie informując o dalszych konsekwencjach, np. przekazaniu sprawy na drogę sądową. Pamiętajmy jednak, że jego opłata leży po naszej stronie, a my nie chcemy dodatkowych kosztów, prawda? Regulujmy zobowiązania na czas, a unikniemy marnowania naszych ciężko zarobionych pieniędzy.
Przypisy
[1] Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe, Dz.U. 1997 nr 140 poz. 939 z późn. zm., art. 110.